Dog.bg Форуми : социализация

Към съдържанието

 
 
 

Свернуть Прикрепени тагове

Не са намерени подобни тагове
Страница 1 от 1
  • Икона
  • Не можеш да публикуваш нова тема
  • Не можеш да отговаряш в тази тема

социализация Оцени темата: -----

#1 Потребителят е офлайн   impres91 Икона

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Група: Потребители
  • Мнения: 933
  • Регистрация: 10-October 04
  • Gender:Female
  • Location:София

Публикувано: 08 November 2005 - 10:55 AM

socializacia
Ne mogah da nameria druga tema za socializacia. Kakavo mislite za tova?
User's Signature

Качена снимка; Качена снимка
Качена снимка

#2 Потребителят е офлайн   Doni13 Икона

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Група: Потребители
  • Мнения: 32
  • Регистрация: 28-July 05
  • Gender:Female

Публикувано: 08 November 2005 - 06:53 PM

super e!! b) b)

#3 Потребителят е офлайн   Nicholay Atanassov Икона

  • Senior Lecturer
  • PipPipPip
  • Група: Потребители
  • Мнения: 2057
  • Регистрация: 16-April 05
  • Gender:Male
  • Location:BULGARIA

Публикувано: 08 November 2005 - 07:17 PM

Цитат

socializacia
Ne mogah da nameria druga tema za socializacia. Kakavo mislite za tova?

Здравейте,

Не познавам посочената от вас авторка, нито написаното от нея, но мога до ви предложа написаното от мене:

Периодизация в постнаталното развитие на кучето.

Познаването на онтогенетичното развитие е от голямо практическо значение за мотивация на действията в процеса на обучение на кучето.

Първият период обхваща времето от раждането до двадесет и първия ден. Това е периодът на безусловнорефлекторната адаптация. Новороденото е със затворени очи и ушни проходи. Движенията са пълзящи и некоординирани. Кученцето не е способно за самостоятелен живот. Приблизително на всеки три часа поема майчино мляко (коластра). Отделителната му система не е в състояние да функционира, ако майката не го ближе с език по коремчето и аналния отвор.

Главният мозък на новороденото кученце представлява около 12% от масата на главния мозък на възрастно куче от същата порода. През различните периоди увеличаването на главния мозък не е равномерно. В момента на раждане най-добре са развити тези части на Централната нервна система, които осигуряват регулацията на поведенческите и вегетативните (автономните) функции, необходими за самостоятелно съществуване извън организма на майката. При новородените кученца отсъства характерния за възрастните ритъм на редуване между бодърстване и сън съобразно деня и нощта. Полифазният ритъм на двигателна активност се запазва почти до края на периода и едва около двадесетия ден може да се констатира слаба диференциация между нощ и ден и съответно - покой и активност.

Непосредствено след раждането, от сетивата най-добре функционират обонянието, вкусът, кожно-температурният анализатор и все още несъвършенният вестибуларен апарат. Всички вродени рефлекси като движение на крайниците и тялото, сукането, прозяването - образуват сложна реакция, която се нарича опистотонус. Тя се демонстрира експериментално по следния начин: Ако се поднесе към новороденото специфична остра миризма на йод, спирт или амоняк, то бавно повдига глава, протяга шия, изпъва телцето си, предните крайници се насочват напред, а задните - назад. Тази безусловна реакция е съставна част от бозаенето, при което се привежда в действие комплекс от вродени рефлекси.

На четвъртия ден след раждането кученцето вече е в състояние да открие майка си, ако тя е на по-голямо разстояние, а не непосредствено до него.

На петия ден се образува условна двигателно-левкоцитна реакция: Около петнадесет минути преди поредното кърмене, което се осъществява приблизително на всеки три часа, кученцето започва да се движи и да издава звуци, а нивото на левкоцитите в кръвта се повишава.

Около петнадесетия ден след раждането се проявяват ориентировъчните реакции към звук и светлина. С проглеждането и отварянето на слуховите канали се увеличава възможността за още по-пълно възприемане на околния свят на базата на образуването на множество условнорефлекторни връзки. Все още водещ анализатор остава обонянието.

Около двадесетия ден кученцето вече е в състояние да стои на краката си. Пълзенето преминава в ходене, а по-късно и в бягане. То се отделя на по-голямо разстояние от майка си и постоянно изучава заобикалящата го среда. Започва формирането на отбранителните условни рефлекси. Поради несъвършенство на дългосрочната памет през този период е почти невъзможно да се прилага обучение. Командите трябва да се повтарят многократно и да се подкрепят единствено с хранително поощрение. Забраната и наказанието са абсолютно неефективни.

Вторият период обхваща времето от двадесет и първия ден до тридесет и петия ден след раждането. Това е периодът на условнорефлекторната адаптация. Показателите на слуха са почти еднакви с тези на възрастното куче. Условните рефлекси вече могат да се образуват не само чрез хранително поощрение, но и чрез прилагане на методи, ангажиращи отбранителното поведение.

Третият период обхваща времето от тридесет и петия ден до три месечна възраст. Нарича се период на екзалтацията. Той е най-същественият за обучението на кученцето. Подвижноста се увеличава, оформя се дневният ритъм на двигателна активност. Условните рефлекси се образуват много бързо, особено ако са подкрепени с хранително поощрение.

Около четиридесетия ден започва да се проявява по-сложна форма на ориентировъчни реакции, базиращи се не само на контактни, но и на дистантни анализатори. Когато отглеждането и възпитанието на кученцето се извършва в разнообразна среда, богата на предмети и дразнители, се подобряват сензорните възможности, повишават се умствените способности.

Четвъртият период обхваща времето от третия до седмия месец. Това е периодът на формиране на типологическите особености на нервната система. Започват да се обособяват индивидуалните различия. Възникват отбранителните реакции. Кученцето с внимание и съсредоточеност проучва всички нови дразнители. Появяват се първите признаци както на безпокойство, така и на агресивност. Започва формирането на хищническия инстинкт. При умел подход може да се постигне доминантност на отбранителните реакции в активна форма, което е предпоставка за добро в бъдеще служебно куче.

Качена снимка

Поздрави,

Николай Атанасов
http://www.cynology.info
User's Signature

"Давай наставления само на този, който търси знания,
осъзнавайки своето невежество."


Качена снимка


#4 Потребителят е офлайн   Mad_Max Икона

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Група: Потребители
  • Мнения: 2314
  • Регистрация: 06-July 05

Публикувано: 08 November 2005 - 07:40 PM

Здравейте, г-н Атанасов и тук! b)
Майката ли научава кученцето на подчинение? Имам предвид лягането по гръб? (понеже споменахте, че го ближи по коремчето - логично е това обръщане да има връзка с приучаване към по-нататъшно подчинение, позата е една и съща)...
Относно сетивата... Добре ли е те да се стимулират и развиват от човека? В каква възраст е най-подходящо и по какъв начин? Социализацията има ли общо с привикването? Каква е разликата между тези две понятия? Благодаря Ви!
С уважение:
Кристина

#5 Потребителят е офлайн   Nicholay Atanassov Икона

  • Senior Lecturer
  • PipPipPip
  • Група: Потребители
  • Мнения: 2057
  • Регистрация: 16-April 05
  • Gender:Male
  • Location:BULGARIA

Публикувано: 08 November 2005 - 07:45 PM

Цитат

Здравейте, г-н Атанасов и тук! b)
Майката ли научава кученцето на подчинение? Имам предвид лягането по гръб? (понеже споменахте, че го ближи по коремчето - логично е това обръщане да има връзка с приучаване към по-нататъшно подчинение, позата е една и съща)...
Относно сетивата... Добре ли е те да се стимулират и развиват от човека? В каква възраст е най-подходящо и по какъв начин? Социализацията има ли общо с привикването? Каква е разликата между тези две понятия? Благодаря Ви!
С уважение:
Кристина

Здравейте Кристина,

Прочетете това, което получихте днес чрез куриера.

Дълго е за обяснение, а има ли смисъл да се преповтарям и обяснявам неща, които Вие спокойно можете да прочетете, осмислите и ако нещо не Ви е ясно - аз съм насреща.

Поздрави,

Николай Атанасов
User's Signature

"Давай наставления само на този, който търси знания,
осъзнавайки своето невежество."


Качена снимка


#6 Потребителят е офлайн   Mad_Max Икона

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Група: Потребители
  • Мнения: 2314
  • Регистрация: 06-July 05

Публикувано: 08 November 2005 - 07:48 PM

Тук на читателите мога да предложа и гледната точка на г-н Жоел Дьоас:

Цитат

Как се изгражда кучето?
По въпроса, който ни интересува, ще се огранича с изграждането на личността, поведението и социалните отношения.
За да е по-лесно за разбиране, ще направя аналогия с компютъра, който днес почти всички използват. Компютърът се състои от структура, наричана хардуер, програми софтуер, и информация данни. Най-общо казано, мозъкът на кучето се доближава до това определение.
Но нека да е ясно, това механистично виждане е само сравнителен модел. При това опростен модел, защото мозъкът на кучето е много по-сложен.
Кучешкият мозък се състои от милиарди клетки и всяка от тях изгражда до 15000 разклонения, за да влезе в контакт с другите. Всяка клетка е изключително сложен биологичен процесор.
Но мозъкът се развива, за да се превърне в тази сложна и организирана структура.
В началото, по време на развитието на зародиша, а след това при новороденото мозъкът многократно увеличава клетките и контактите почти хаотично под влиянието на генетична програма. Черепната кутия се изпълва с клетки. Но това развитие е твърде неорганизирано и нефункционално. Представете си град с разпръснати във всички посоки къщи и с пътища, които свързват всяка къща. Трудно ще стигнете от единия край до другия край на града; навсякъде ще има задръствания. Или си представете голям магазин с рафтове във всички посоки и разхвърляни безразборно стоки. Неорганизирани, хаотични и неефикасни ето така могат да се определят тези ситуации. Според мен същото се отнася за мозъка на кучето през тази фаза на развитие.
За тази цел биологията е предвидила система на организация. Ако става дума за град, човек се обръща към архитекти градостроители, които чертаят планове, изграждат пътища, срутват нефункционални сгради и възстановяват други, които са необходими. За големия магазин се привличат специалисти по организацията. Мозъкът обаче разполага само с един прост и самоубийствен механизъм. Той просто унищожава всичко, което не се използва. След като стане на 5-7 седмици, мозъкът на кученцето предприема парадоксална работа: той увеличава клетките и връзките, като в същото време унищожава други. Почти половината от клетките и връзките изчезват при достигането на възраст от 12-16 седмици.
Но как се избира това, което трябва да оцелее, и онова, което трябва да загине в полза на организацията? Решението, благодарение на което мозъкът се справя с това объркване, също е просто. Жертват се само онези клетки и връзки, които не са работили. А как да се разбере кои са работили? Отново друго решение идва на помощ. Когато между две клетки е действала връзка, тя изпраща химически молекули, които задействат приемащата клетка. Тази клетка узрява и нейната зрелост я прави нечуствителна към молекулите убийци, които настъпват, за да преустроят мозъчното пространство.
Да, но при това положение възникват следните въпроси: какви са връзките, които се задействат, кои са клетките, които работят?
Някои клетки са снабдени с автономна дейност: те подготвят структорите, необходими за минимално функциониране. Впрочем някои клетки са временни и са необходими, за да осигурят рефлексите на новороденото. Те ще изчезнат. Но по-голямата част от клетките се задействат от външна информация, от стимули на околната среда. Всички сензорни рецептори участват в задействането на мозъка.
Представете си кученце, чиито клетки остават затворени 10-20 дни след раждането и след това е оставено на тъмно до 3-месечна възраст. Какво ще стане с неговия зрителен анализатор? Той е разположен в задната част на мозъка и просто ще закърнее. Самата му структура няма да изчезне напълно, но ще липсва. Кучето ще бъде почти сляпо. Неговото око ще функционира, но ще е неспособно да разшифрова нормално образите.
Именно зрителните стимули на околната среда създават зрителния анализатор. По същия начин шумовете създават слуховия анализатор, а миризмите обонятелния анализатор. Но кученцето има късмет, защото се ражда с обоняние, с вкус и с осезание, които са особено функционални. Социалните взаимодействия със себеподобните, с хората и с останалите животински видове укрепват онези части на мозъка, които отговарят за декодирането на информационните асоциации и тяхното интегриране в понятия.
За разлика от компютъра програмите на мозъка са неотделими от неговата структура. Не е възможно да се въведе дискета в кучешкия мозък и да се запише нова програма, която да работи в съществуващата структура. Програмирането на мозъка се извършва през фазата на растеж и се състои в организирането на клетките и контактите, създаващи пътища от памет, рефлекси, асоциации, контроли, обратни контроли. Основата е готова за около 3 месеца. Остават някои неща за доизработване и усъвършенстване на следващите етапи, но всичко е предварително програмирано за 3 месеца.
Тук също има разлика с компютъра. Той може да има структура и програми, но няма да направи нищо, ако не му подадат информация данни, за да работи. Мозъкът на кучето се е изградил с информациите от вътрешната среда (възприемането за себе си) и външната (възприемането на света). Структурата, програмирането и информацията са неразривно свързани. Разбира се, добре структурираният и добре програмираният мозък би могъл да натрупа още маса информация, да я сортира, асоциира и да извлича полза от нея.
Мозъкът, за разлика от компютъра, е способен да извлича правила от повтарянето на информациите и за добро или лошо да се препрограмира в последствие. Това може да увеличи способността на приспособяване и интелигентността или да породи ненормално поведение.

Кучешкият мозък се развива в три фази:
1.Фаза на хаотично развитие, която приключва към 10-седмична възраст.
2.Фаза на съзряване на клетките и връзките.
3.Самоубийствена фаза, която прочиства всичко, което не е съзряло. Тази фаза завършва на възраст 3-4 месеца.


#7 Потребителят е офлайн   Nicholay Atanassov Икона

  • Senior Lecturer
  • PipPipPip
  • Група: Потребители
  • Мнения: 2057
  • Регистрация: 16-April 05
  • Gender:Male
  • Location:BULGARIA

Публикувано: 08 November 2005 - 07:51 PM

Цитат

Тук на читателите мога да предложа и гледната точка на г-н Жоел Дьоас:

Цитат

Как се изгражда кучето?
По въпроса, който ни интересува, ще се огранича с изграждането на личността, поведението и социалните отношения.
За да е по-лесно за разбиране, ще направя аналогия с компютъра, който днес почти всички използват. Компютърът се състои от структура, наричана хардуер, програми софтуер, и информация данни. Най-общо казано, мозъкът на кучето се доближава до това определение.
Но нека да е ясно, това механистично виждане е само сравнителен модел. При това опростен модел, защото мозъкът на кучето е много по-сложен.
Кучешкият мозък се състои от милиарди клетки и всяка от тях изгражда до 15000 разклонения, за да влезе в контакт с другите. Всяка клетка е изключително сложен биологичен процесор.
Но мозъкът се развива, за да се превърне в тази сложна и организирана структура.
В началото, по време на развитието на зародиша, а след това при новороденото мозъкът многократно увеличава клетките и контактите почти хаотично под влиянието на генетична програма. Черепната кутия се изпълва с клетки. Но това развитие е твърде неорганизирано и нефункционално. Представете си град с разпръснати във всички посоки къщи и с пътища, които свързват всяка къща. Трудно ще стигнете от единия край до другия край на града; навсякъде ще има задръствания. Или си представете голям магазин с рафтове във всички посоки и разхвърляни безразборно стоки. Неорганизирани, хаотични и неефикасни ето така могат да се определят тези ситуации. Според мен същото се отнася за мозъка на кучето през тази фаза на развитие.
За тази цел биологията е предвидила система на организация. Ако става дума за град, човек се обръща към архитекти градостроители, които чертаят планове, изграждат пътища, срутват нефункционални сгради и възстановяват други, които са необходими. За големия магазин се привличат специалисти по организацията. Мозъкът обаче разполага само с един прост и самоубийствен механизъм. Той просто унищожава всичко, което не се използва. След като стане на 5-7 седмици, мозъкът на кученцето предприема парадоксална работа: той увеличава клетките и връзките, като в същото време унищожава други. Почти половината от клетките и връзките изчезват при достигането на възраст от 12-16 седмици.
Но как се избира това, което трябва да оцелее, и онова, което трябва да загине в полза на организацията? Решението, благодарение на което мозъкът се справя с това объркване, също е просто. Жертват се само онези клетки и връзки, които не са работили. А как да се разбере кои са работили? Отново друго решение идва на помощ. Когато между две клетки е действала връзка, тя изпраща химически молекули, които задействат приемащата клетка. Тази клетка узрява и нейната зрелост я прави нечуствителна към молекулите убийци, които настъпват, за да преустроят мозъчното пространство.
Да, но при това положение възникват следните въпроси: какви са връзките, които се задействат, кои са клетките, които работят?
Някои клетки са снабдени с автономна дейност: те подготвят структорите, необходими за минимално функциониране. Впрочем някои клетки са временни и са необходими, за да осигурят рефлексите на новороденото. Те ще изчезнат. Но по-голямата част от клетките се задействат от външна информация, от стимули на околната среда. Всички сензорни рецептори участват в задействането на мозъка.
Представете си кученце, чиито клетки остават затворени 10-20 дни след раждането и след това е оставено на тъмно до 3-месечна възраст. Какво ще стане с неговия зрителен анализатор? Той е разположен в задната част на мозъка и просто ще закърнее. Самата му структура няма да изчезне напълно, но ще липсва. Кучето ще бъде почти сляпо. Неговото око ще функционира, но ще е неспособно да разшифрова нормално образите.
Именно зрителните стимули на околната среда създават зрителния анализатор. По същия начин шумовете създават слуховия анализатор, а миризмите обонятелния анализатор. Но кученцето има късмет, защото се ражда с обоняние, с вкус и с осезание, които са особено функционални. Социалните взаимодействия със себеподобните, с хората и с останалите животински видове укрепват онези части на мозъка, които отговарят за декодирането на информационните асоциации и тяхното интегриране в понятия.
За разлика от компютъра програмите на мозъка са неотделими от неговата структура. Не е възможно да се въведе дискета в кучешкия мозък и да се запише нова програма, която да работи в съществуващата структура. Програмирането на мозъка се извършва през фазата на растеж и се състои в организирането на клетките и контактите, създаващи пътища от памет, рефлекси, асоциации, контроли, обратни контроли. Основата е готова за около 3 месеца. Остават някои неща за доизработване и усъвършенстване на следващите етапи, но всичко е предварително програмирано за 3 месеца.
Тук също има разлика с компютъра. Той може да има структура и програми, но няма да направи нищо, ако не му подадат информация данни, за да работи. Мозъкът на кучето се е изградил с информациите от вътрешната среда (възприемането за себе си) и външната (възприемането на света). Структурата, програмирането и информацията са неразривно свързани. Разбира се, добре структурираният и добре програмираният мозък би могъл да натрупа още маса информация, да я сортира, асоциира и да извлича полза от нея.
Мозъкът, за разлика от компютъра, е способен да извлича правила от повтарянето на информациите и за добро или лошо да се препрограмира в последствие. Това може да увеличи способността на приспособяване и интелигентността или да породи ненормално поведение.

Кучешкият мозък се развива в три фази:
1.Фаза на хаотично развитие, която приключва към 10-седмична възраст.
2.Фаза на съзряване на клетките и връзките.
3.Самоубийствена фаза, която прочиства всичко, което не е съзряло. Тази фаза завършва на възраст 3-4 месеца.

За днес аз приключвам.

Приятна вечер и до утре.

Николай Атанасов
User's Signature

"Давай наставления само на този, който търси знания,
осъзнавайки своето невежество."


Качена снимка


#8 Потребителят е офлайн   Mad_Max Икона

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Група: Потребители
  • Мнения: 2314
  • Регистрация: 06-July 05

Публикувано: 08 November 2005 - 08:02 PM

Приятна вечер и всичко най-добро!!!

Страница 1 от 1
  • Не можеш да публикуваш нова тема
  • Не можеш да отговаряш в тази тема

1 потребители четат тази тема
0 потребители, 1 гости, 0 анонимни