Поощрителни методи на обучение. Мотивация
#22
Публикувано: 05 July 2008 - 03:08 PM
Ок! значи едно малко кученце хапе.
Кучета хапят по 2 причини:
1. От страх(болка) или агресия(опит да докаже своето), ако причината е тази-в момент кога куче хапе, ние проявляваме своята доминантност свекавично притискваме кучето към земя (по гръб или както стане) и държим го така до като той не признае че той е Бебе. Помага само при 1 път(опит да ви ухапе)
2. Кучета нямат ръце и всичко правят със зъби- искат да играят ще носят играчка във зъби, искат да обърнат вашето внимание ще ви дърпат с лапа или зъби. Няма проблем ако куче иска да играе с вас да ви хапе, проблем е само в това как силно. Малките кученца още нямат представа на силата на своята захапка и учат на това по время на игра. Ако кученце захапало по силно-веднага казвате НЕ! и спирате играта. Като кученце по успокои, Вие предлагате на него още една игра и играете няколко(1-3) минутки. След успешна игра можете да му датете някаква наградка за дъвчене ;) В случай если пак ухапе по силно от колкото ви искате сприте игра и не обръщате на него вниманието.

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#23
Публикувано: 05 July 2008 - 03:16 PM
- ако хапя на мен объщат внимание, играят с мен :->)
- дори измислят по нови игри. По время на игра понякога кучета притискат един другият до земля и като притиснитият заскимти го пускат и започват с новите игри, галенето,целувки....Стопанка след таково "притискане"(притиска го за да накаже) чувста себе виновна и подсъзнателно иска да реваншира на кученце. И така игри стават по груби.
Какво да правим в този случай?!

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#24
Публикувано: 05 July 2008 - 03:41 PM
1. Кученце трябва да се научи кога има время за игра
2. как да играе
3. как силно да хапе
Тук вече е простор за фантазия.
1. С куче трябва да се играе, и да го обучават. Кучета социални животни и имат нужда от общение. Ако куче знае че с него ще играят,той ще стане по спокоен. Важно да по время на игра имате контакт, куче има нужда да се почуства че го видят, чуват, разбират. В случай ако имате много неща в своята глава, така че не можете да на 100% сосредоточите върху кученце-не го пипайте, най добре идвайте да пиете чай.
Вариации:
а) правите къщичка на куче (клетка, вольера) и кога го пускате от нея 2(3,4...) пъти ще играете с него. Ако ухапе слагате го обратно. Не че го наказвате, а показвате че така той ще играе сам.
б)Правете дебели ръкавици- да ги хапе толково силно колко по иска! Слагате ръкавици - начало на "твърда" игра, снимате спирате да обръщате внимание на кучето си, дори да ви хапе. Ако ви хапе не му объщайте внимание- просто го няма. Най накрай той ще разбере кога има игра, а кога не. Важно- не объшате внимание на кучето, колко то силно не хапе. Никога! ако обърнете внимание- кучето ще помисли че може да ви хапе кога нямя ръкавици за да вие правето това кое то иска.
в) Намордник. Вместо клетка може да исползвате намордник.Първо трябва да приучите кученце към намордник. Слагате намордник за секунда, снимате давате наградка (игра, храна) и така бавничко удължавате престой в намордника. Можете да играете с него бягате, лазете, скочете ...Давате хранителна награда-паштет на носа за да го близне.

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#25
Публикувано: 05 July 2008 - 03:45 PM
Мил, много благодаря чи ти подготвила "библиотека"
http://biblioteka.do...=...5&Itemid=46
http://biblioteka.do...=...8&Itemid=46
това би трябвало хора да прочете преди да взъмат кучета

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#26
Публикувано: 05 July 2008 - 06:28 PM
- отрицателно наказание - отнемаме на кучето нещо, което то иска. Типичен пример - игнорирането когато иска да играе.
Друг пример - гледала съм как американците обучават Редом. Вървят с кучето. Ако то се дръпне се обръщат и тръгват в обратната посока. Така кучето не може да стигне до това, към което се стреми. Отнемаме му желаното. Лека полека то разбира, че ще достигне желаното само ако върви редом.
- положително наказание - добавяме неприятно въздействие. Това е корекцията, която се стремим да не се наложи.
Тук отрицателно и положително не се използват в смисъл на лошо и добро, а в смисъл на отнемане / добавяне.
Опитвала съм първото на практика с малката, но да си призная не ми се получава... В началото само се въртим като пумпали ...и не можем да дочакаме момента на добро изпълнение за поощрение. Комично е и по някое време са завързваме на възел. Точно затова ми е интересно как става на практика.
Предполагам, че трябва преди това да е въведен кликерът, да имаме някаква база още преди да е надянат поводът на кучето.
Иначе знам, че тази методика работи добре и при отраснало обучавано по контрастен метод куче, впросът е че човек трябва да се обучи добре преди да започне, а под това разбирам да го види на практика.
#27
Публикувано: 05 July 2008 - 07:02 PM
#28
Публикувано: 05 July 2008 - 07:16 PM
Би било по-лесно, защото не всички кучета са лакоми. Моят като навърши година спря да се интересува от лакомства, заменихме ги с бравото.
Също така не всички имат естествен интерес към предмети. Не че не може да се развие, но аз да си призная не харесвам вторачването в предмети като че ли това е смисълът на живота. Познавам такива кучета, те са предимно немски овчарки, голдъни и лабрадори, въобще характерно е за апортьорите, има и кокер, ваймаранер. Не ми допада и че по време на обикновена разходка пазят предмета като свещен и той е много честа причина за скандали. Стопанинът прибира играчката, за да не стане меле, и кучето е нещастно. Същото става и като намерят нещо интересно, да кажем в нашия парк има находки като гащи, чорапи, глави на кукли барабар с изгубени кучешки играчки. Разбирам, че е полезно и върши работа, но никак не ме кефи, предпочитам да е нещо друго.
#29
Публикувано: 05 July 2008 - 07:33 PM
#30
Публикувано: 05 July 2008 - 07:36 PM
В смисъл, нали целта е и на обикновена разходка да имаш същото общуване и принципи като на тренировката. Стопанинът носи играчката, за да я използва за поощрение, но се налага да я отнеме. Кучето се вторачва в джоба му и това е разходката.
#31
Публикувано: 05 July 2008 - 08:04 PM
#32
Публикувано: 05 July 2008 - 09:10 PM
Така и със кликера, първо трябва да намерите това кое иска куче. Това кое наистина иска- играчка, заяк, мишка, червено свекло, хляб, да го оставят на мира... [glow=red,2,300]Това кое кучето иска [/glow] и есть наградата, не това кое ние искаме да е награда. След като намерим това най исканото и се въвеждаме кликера, а след това ще предлагаме и други награди с помалка стойность за куче, но куче след обучение ще ги восприема като награда.
Махараджа... като всеки махараджа е капразен, дори мрази расходките. Значи- прибирането в къщи- е награда. Преди да приберем в къщи , в края на расходка правиме скок. Скок това е сигнал че прибирамесе в къщи-награда. Скок вече е приятно нещо. След това варьирам скокове и куче вече не знае след кой скок ще идваме вкъщи, но скокове го радват- най накрая ще получи награда. Кога уча го на друга не толкова интересна команда в награда давам му да скочи, защото скок вече е приятно нещо.

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#34
Публикувано: 05 July 2008 - 09:29 PM
Цитат
- отрицателно наказание - отнемаме на кучето нещо, което то иска. Типичен пример - игнорирането когато иска да играе.
Друг пример - гледала съм как американците обучават Редом. Вървят с кучето. Ако то се дръпне се обръщат и тръгват в обратната посока. Така кучето не може да стигне до това, към което се стреми. Отнемаме му желаното. Лека полека то разбира, че ще достигне желаното само ако върви редом.
- положително наказание - добавяме неприятно въздействие. Това е корекцията, която се стремим да не се наложи.
Тук отрицателно и положително не се използват в смисъл на лошо и добро, а в смисъл на отнемане / добавяне.
Опитвала съм първото на практика с малката, но да си призная не ми се получава... В началото само се въртим като пумпали ...и не можем да дочакаме момента на добро изпълнение за поощрение. Комично е и по някое време са завързваме на възел. Точно затова ми е интересно как става на практика.
Предполагам, че трябва преди това да е въведен кликерът, да имаме някаква база още преди да е надянат поводът на кучето.
Иначе знам, че тази методика работи добре и при отраснало обучавано по контрастен метод куче, впросът е че човек трябва да се обучи добре преди да започне, а под това разбирам да го види на практика.
Преди да започенеш със кликера трябва да смениш собствената си глава ;) Не мен се наложило да й сменя. Досто трудно да смениш начина на мислението си. Като започнах да тренирам кучета 9 годишна в система ДОСААФ то вече имам изградени рефлекси как да обучавам кучета :( И така 50% тренирам куче как е най добре за нас с него -с кликера и 50% как вече имам навик. Гадост. В "старата" система има по бърз резултат-можеш да научиш кучето на седни за 5 минути, в "новата" за 5 дни,но със по високо качество. В крайната сметка за да научиш кучето да испълнява качествено нещо , в случаят "седни" на всяко место по всяко время ти трябва по вече время със "старата" система. Защо то махаме каишка и куче вече знае че ти никак не можеш да въздействаш на него. И започваш от началото.
Относно команда Редом има няколко пъти да научиш кучето със позитивният метод да научиш своето куче на него. Първо трябва да прочустваш метод, да го разбереш и само след това да пробваш да го применямаш.

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#35
Публикувано: 06 July 2008 - 05:30 AM
.Човек първо трябва да ''узрее'' в разбиранията си за този начин на обучение и тогава да реши да се занимава.
#36
Публикувано: 06 July 2008 - 10:57 AM
Как да кажа, отговаряте ми неща, които аз самата съм писала десетки пъти в този форум и ми е омръзнало да ги пиша и в крайна сметка не разбирам съществената разлика.
Естествено, че малкото кученце не уча на седни с корекция, нито на легни, абсурд е да си го мислите. Уча то с лакомство и игра. С малката като не стана по този метод стана с лакомство, тя беше меко кученце и се научи много бързо, естествено, не безотказно. Ито това е което не разбирам - може ли да се постигне безотказност без корекция. Не помня откога не се е налагало да правя корекция на моето куче, макар че не бих се поколебала при нужда. То прояви доминантност и неподчинение някога си, поправихме я с преса за час и се свърши. Оттогава използвам пресата да речем веднъж в годината, но просто я препоръчвам на хората, които имат неовладян проблем.
С топката това исках да кажа - топката не е награда за него, затова не я използвам. Използвам именно онова, което то обича, а то не е храна или топка. Разбирам напълно предназначението на кликера и концепцията за сделката. Относно останалото описах най-често виждания случай по парковете, а не кучетата, тренирани за спортна дресура. Ако то е грешка, значи е супер масова грешка на хора, които са тренирали своите кучета с инструктори. Лично мен ме интересува не тренирането за високи спортни постижения, а за нормално ежедневно общуване винаги, всеки ден. В парка, на улицата, между хора и кучета, а не на следа.
#37
Публикувано: 06 July 2008 - 11:47 AM
#38
Публикувано: 06 July 2008 - 12:33 PM
Факт е, че моето куче изпълнява, но изпълнява по необходимост, не с радост. Винаги съм се стремила да наподобявам отношенията в глутницата, но твоята фраза, че между човек и куче има по-голямо приятелство силно ме впечатли и вероятно ще променя някои неща в нашето общуване. Просто съм от хората, които първо трябва да осмислят нещо в най-малки подробности, за да се заемат с него.
Работата е там, че повечето хора с опит и задълбочени познания се занимават именно със спортна дресура. А риджбекът винаги ще е посредствен в това по ред причини, просто той е селекциониран по съвсем други критерии. Аз харесвам и уважавам неговата природа и бих искала да се възползвам от нея без да й се противопоставям и да го насочвам към несвойствени неща.
Лятото ще дойдем към Пловдив да видим малката, е постоим седмица-две и със сигурност ще се обадим да видим някое занимание :blink: