- (5 Страници)
- 1
- 2
- 3
- >
- Последна »
Наказателен Кодекс за кучета и котките
#1
Публикувано: 13 July 2008 - 07:46 PM
Наказателен Кодекс за кучета и котките
Я тренирую мою собаку кликер-методом (в основе метода теория на бихевиорзм и по-точно теория за оперантно поведение) и убедившись на собственном опыте, и опыте знакомых мне собак, что этот метод самое лутшее что я на сейчас могу предложить своей собаке.Этот метод более гуманный, более успешный и конечноже я его рекомендую всем и на различных кинологических форумах. Очень часто люди познакомившись с этим методом начинают думать, что это одни сплошные игры, вкучсняшки, поцелуйчики и прочии муси-пуси с собакой. И вот если собака дерет мебель, кусает людей и делает прочии гадости ... Вот что тогда? Как этим мягким методом призвать распоясавшегося зверя к порядку? Для этого есть 7 способов.
Метод 1 самый распространненый и не имеющий никакого отношения к кликер-методу.
Собственно наказание, к примеру когда вы приходите домой и видете что собака порвала ваши новые тапочки и вы начинаете гонятся за ней по квартире с целью ее нашлепать . Этот способ предпочитаем всеми, хотя он почти никогда не
приносит действительной пользы. В общем дело тут простое, мы верим в силу наказания, потому что оно иногда действует иначе говоря мы сами находимся в капкане вариабельного(случайного) подкрепления.
Человек отличается от собаки тем что может себе представить то чего с ним не происходило. Ваш крик Я тебя сейчас убью!-собака понимает как то что вы будете гонятся за ней с поводком, криками и может быть поймаете и нашлепаете.
- У кого нибудь есть сигареты? Что написано на пачке?
- Курение убивает.
- Вас это остановило от курения? А вы можете представить себе как точно курение вас убивает? И это вас не остановило...да, когда это еще будет. А вот другой пример- кого нибудь остановила мысль о тяжелом похмелье?Вот представте свадьба, праздник, все гуляют и при этом все знают что утром будет болеть голова. Даже такое близкое и очевидное наказание не останавливает человека. А собака между прочим даже не в состоянии связать столь отдаленые друг от друга события как на пример веселое забавление с тапками и хлепки через 5-6 часов когда пришел хозяин. Если бы наказание действительно приносило результат, то не было бы преступников рецидивистов.
Метод 2. Отрицательное подкрепление.На основе кликер-метода.
Положительное подкрепление это когда мы даем желаемое в нужный момент, а отрицательное когда НЕжелаемое. На пример мы хотим чтобы кошка седела на камине как только кошка оказывается на комине мы ей даем кусочек анчоуса, мы не хотим чтобы кощка сидела на столе-как только кошка сядет на стол мы брызгаем на нее из спрея холодной водой. Кошке нравиться анчоус-это положителное подкрепление и совсем не нравится холодный душ это отрицательное. Поведение может быть полностью сформировано на основе отрицательного подкрепления, как в большинстве случаев традиционной дрессировки животных: лошадь учится поворачивать налево, когда тянут за левый повод, потому что поворот прекращает неприятное давление; лев вспрыгивает на тумбу, чтобы избежать назойливого хлыста или острой палки, которые держат около его морды.
Соблюдение времени очень важно и при обучении с отрицательным подкреплением. В качестве условного сигнала можно использовать команду Фу! Или Не! Как научить: для этого вам понадобится маленькая жестяная банка из-под пива или газировки в нее вы насыпаете несколько маленьких комней так чтобы получилась погремушка или кусок гремящей цепи, лакомство. 1 этап строим капкан кладем лакомство на землю или на стол и делаем вид что не видим собаку.2 эт. Как только животное попытается ВЗЯТЬ кусок бросаем банку к ее ногам и жестко произносим ФУ! Как только собака бросила лакомство хвалим и даем ей другое лакомство из кармана! Также можно в качестве негативного подкрепления использовать спрей с водой, короткий но сильный рывок поводка. Капканы можно строить на любое нежелательное поведение, главное чтобы сразу же как животное перестанет безобразить похвалить его или угостить. Так же как и с положительный подкреплением животное после нескольких капканов обощит что ФУ! Означает прекрати то что ты сейчас делаешь. Ни в коем случае наказание не должно продолжатся когда животное перестало совершать преступление. Как и в положительном подкрепление, отрицательное должно точно совпадать по времени с преступлением- нельзя накзывать собаку ни на мгновение раньще ни на мнговение позже. Если не успели-простите!
Другой вариант капкана если вы не хотите чтобы собака открывала сама дверь, то возмите открытую банку(стакан) из пластика или легко метала, насыпте в нее сухой горох или маленькие камушки и поставте на чуть приоткрытую дверь, так чтоб если собака толкнула дверь на нее бы упал с громом и треском этот стакан. Потом позовите собаку и вместе с ней проидите через дверь, похвалите угостите.2-3 раза такого эксперемента и собака усвоит что проходить через дверь она может только с Вами.
Польза негативного подкрепления в сравнение со обычным наказанием очевидна- если бы от алкоголя сразу же бы начинала болеть голова,как она болит утром никтобы не пил. Если бы у шофера проскакивающего на красный свет сразу же сдувались колеса или у вора при краже сразу отрывало по пальцу, то не было бы ни краж ни катастроф.
Метод 3. Радикальный, вы не учите собаку что делать, а просто лишаеете ее возможности это делать. Я не знаю грыз бы Махараджа провода и обувь дома, просто у него небыло возможности их грызть.Из опыта с первыми моими собаками я усвоила то что, если есть чтото ценное для меня, то оно не должно быть в свободном доступе для собак, ведь не зря же люди шкафчик для обуви придумали. К примеру есть собаки которые роются в горшках с землей, можно убрать собаку, а можно горшки, а можно оградить доступ собаки к горшкам забором, пластиком или еще как.
Метод 4. Угашение(угасание): поведению предоставляется возможность исчезнуть самому по себе.Вроде бы все просто но есть одно коварство, если вы решили что бы поведение угасло само по себе, то ни в коем случае даже случайно или нечаено не подкрепляйте его! Случайное подкрепление только усилит поведение. Собаку можно отучить попрошайничать у стола если вы твердо решили ей ничего не давать, поклянчив день-два, ну неделю она бросит это безперспективное занятие, но если вы не устоите и дадите ей очень маленький кусочик, то собака покоя вам уже не даст.
Метод 5. Выработка несовместимого поведения. Это означает что вы создаете ситуацию когда животное имеет выбор из 2х действий, 1 то которое оно хочет сделать,но это действие вам не нравиться и 2го то которое более желательно вами, с более сильной мотивацией для животного. Ваша кошка очень любит играть с мячиком и любит бросаться вам на ноги. Вы видете что кошка уже приготовилась напасть на ваши ноги, вы бросаете мячик в сторону, так чтоб кошке был мячик ближе чем ваши ноги, и укатился бы в другую сторону от вас. Есть 2 обьекта для терзания мячик и ваши ноги, терзать и мячик и ваши ноги одна кошка не в состоянии, она должна делать выбор.
В общественых местах моя собака сидит на стуле.И не потому что он Махараджа, а потому что он любит пугать людей. Один раз мы гуляли и он играл с другой собакой и увидел как другая собака испугала девушку и успел принять в этом участие. Что после этого началось! Он разработал целую комбинацию гримас, прыжков и рыков чтоб девушки начинали пищять кричать,махать руками и подпрыгивать. Я пробовала предупреждать девушек чтобы они не пугались когда моя собака будет строить им страшные гримасы.Целью Махараджи было не покусать, а завести эту игрушку. Надеясь что произойдет угасание и собака потеряет интерес к пуганию девушек. Угасания не произошло. Попадались девушки которые начинали пишать как резиновые игрушки от страшных гримас Махараджи, чему он был рад. Мы стали ходить с ним по кафе где есть девушки официантки. Тогда его посадили на стул и у него появилась возможность смотреть что же такое делается на столе.Одновременно сидеть на стуле и прыгать вокруг официантки невозможно. Оссобенно если сидение на стуле поощрялось кусочками со стола. В итоге я спокойно могу оставить собаку сидеть на стуле и знать что она никого не напугает, даже если я на него не смотрю или отошла. Современем Махараджа забыл как пугать девушек.Произошло угасание.
Делать 2 дела не возможно, и оссобено если они в разных местах. Если вы нервничаете попрубуйте вспомнить таблицу умножения или молитву. Если вы будете прилагать усилия к чтению молитвы или контролю над дыханием, вы не сможете себя накручивать и успокоитесь.
Метод 6. Добиться, чтобы данное поведение совершалось по сигналу. В
последующем вы перестанете давать этот сигнал. К примеру ваша собака все время лает, вы поджидаете момент когда она залает и даете ей команду Голос! Она лает и вы даете ей награду. Потом в ситуации когда она не собирается лаять проверяете как она усвоила команду. Если по вашей команде она начала лаеть ,то переходите к следующему этапу. Даете ей награду только когда она лает по вашей команде, и никак не поощряете ее когда она лает без команды. Скоро собака сообразит что просто так лаять безсмысленно и бросит это занятие.
Метод7. "Формирование отсутствия": подкрепляется все что угодно, кроме
нежелательного поведения. К примеру вы не хотите чтобы собака копалась в клумбе с цветами, тогда вы начинеете поощрять все ее действия во дворе: лежание в конуре, подходы к забору, зевание, все что она делает, кроме того когда она подходит к клумбе. Со временем собака усвоит что двор прекрасен и интересен, а клумба скучна и даже подходить к ней незачем, когда за лежание на веранде дают погрысть косточку, вот еще полежу , авось еще дадут.
При обучении животных важно не только научить их что делать но и то что не делать. Для обучению что не делать можно использовать как один, так и комбинацию от выше перечисленных способов. Если животное вас не понимает, подумайте, может вы ему неправилно объясняете. Успех!

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#2
Публикувано: 13 July 2008 - 08:16 PM
#3
Публикувано: 13 July 2008 - 08:38 PM
1. Кликер-дресура http://dog.bg/forum/...pic,2177.0.html
2.Поощрителни методи на обучение. Мотивация http://dog.bg/forum/...ic,17231.0.html

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#5
Публикувано: 14 July 2008 - 08:32 PM
#6
Публикувано: 15 July 2008 - 06:16 PM
И така Владо 7 варианта куче да не яде гадости
1метод:
кучето вече е лапноло нещо и ти си й караш. Кучето вече е получило удоволствие от тази "гадост" и мисли че ти искаш също от това нещо, че ти ревнуваш и претендираш на този "лакомство". От тук куче разбира- че ти си лош.
2 метод:
Куче вече забелязало нещо, тази "гадост" и отваря уста да я лапне (още не й лапнало) хвърлиш под краката на куче нещо "страшно" (метална кутия с камъки) и викаш ФУ! шом куче страло-веднага й поощраваш :->)
3 метод:
лишаваш кучето на возможност да изъяде гадост
а) или й слагаш намордник
б) или расхождаш там къде изобщо няма гадости
4 метод:
май този метод няма да подейства в този случай :-
5 метод:
вие виждате че кучето намерило гадост и идва към нея- извикайте кучето си. Куче не може да идва в 2 посоки ;) и дайте голяма награда :->) или дайте друга команда която куче исполни или бягайте от куче и крещите - Там дават пържоли! ;D ако куче вам повярва- ви сте задължен да й дадете пържола ;D
6 метод :-:
не съм сигурна че този става. По принцип на този метод, вие трябва да научето своето куче да яде по команда.
7 метод:
също не подхожда в чист вид. Само в комбинация с 5 метод- интенсивно играете и тренирате кучето на вън така че то просто да няма никакъв шанс да намери "гадост"

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#7
Публикувано: 16 July 2008 - 01:18 PM
по т.1: Защо кучето ще си мисли, че съм лош? Водачът на глутницата си взема каквото си поиска от подопечните и нe e нито лош, нито добър. Подчиненото куче отстъпва всичко без негативни емоции, такива са правилата на играта.
по т.5: Когато сме работили с някои умници целенасочено по забранителна команда задължително се случва следното: кучето разбира, че като се откаже от действието получава награда. То започва нежеланото действие отново и отново, за да получи наградата. Прави го едно закачливо такова, ихха, ся ще посегна, ще се откажа и бам - ще има награда! Няма празно, и да се откажа, и да не се откажа - печеля!
Как се избягва това при изцяло позитивен метод?
#8
Публикувано: 16 July 2008 - 03:28 PM
Цитат
по т.1: Защо кучето ще си мисли, че съм лош? Водачът на глутницата си взема каквото си поиска от подопечните и нe e нито лош, нито добър. Подчиненото куче отстъпва всичко без негативни емоции, такива са правилата на играта.
по т.5: Когато сме работили с някои умници целенасочено по забранителна команда задължително се случва следното: кучето разбира, че като се откаже от действието получава награда. То започва нежеланото действие отново и отново, за да получи наградата. Прави го едно закачливо такова, ихха, ся ще посегна, ще се откажа и бам - ще има награда! Няма празно, и да се откажа, и да не се откажа - печеля!
Как се избягва това при изцяло позитивен метод?
т.1. Куче вече изъяло- получи удоволствие. Или още го яде-получава удоволствие, а някой това отнема. Ако някой отнема нещо от теб Мил, какво ще помислиш? Няма значение какво ти направиш, има значение какво вече ти помисли.
т.5 В твоят случай вие предлагали- Взятка, размяна. В т.5 ти не предлагаш "взятка", а насочваш куче към друго действие. В вашият случай куче иска да посягне към действие (още не е направило!) а ти й хвърлиш топката в друга посока. Така за да куче няма шанс да направи дори "посягване" към този действие.
Като цело не исползват методи един след един, а обикновено комплексно. Ако започнеш да исползваш метод 5 в вашият случай,и 4(угасване) след время куче ще е напълно забрави как да бере "взятка".

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#10
Публикувано: 16 July 2008 - 04:27 PM
Благодаря предварително!
П.П- Започнах с превода, но немога да го довърша днес. Ще се постарая до края на седмицата да го пусна.
#11
Публикувано: 16 July 2008 - 08:12 PM
Цитат
Благодаря предварително!
П.П- Започнах с превода, но немога да го довърша днес. Ще се постарая до края на седмицата да го пусна.
Моето куче никога не знае дали аз сега възъма храна от него купичка или слагам още нещо по вкусно ;) Ако вашият приятел винаги отнема това което ви харесвате, дори това най добрият приятел, ама има си този лош навик, какво ще помислите за него?

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#12
Публикувано: 16 July 2008 - 08:40 PM
#14
Публикувано: 16 July 2008 - 09:36 PM
#15
Публикувано: 16 July 2008 - 10:34 PM
Апсо. Точно това ме притеснява: Да се храни по команда. Това ако не е отнемане на свобода... Май по-добре някое шамарче, отколкото подобно отнемане на индивидуалност.
#16
Публикувано: 16 July 2008 - 10:40 PM
моя куч беше на 3 мес. когато го взех и естествено нямаше никакви навици за нищо ;D
Беше като всмукателна тръба за всичко,изпречило се пред носа му!!!Лапаше дори камъчета и след като ги преобърне в устата си и разбере,че не са за ядене - ги плюеше.
Какво правех аз - като изключиме непрестанното бъркане в устата,виждайки че тръгва да лапа нещо,казвах твърдо НЕ и корегирах с каишката. След известно време започна да плюе ,колкото и сладко да му се струва намереното и да ме поглежда жално...
Цялата дандания с лапането свърши след около месец и половина.Изведнъж престана да се интересува.
Сега мнооого рядко да прояви интерес и само като кажа НЕ - веднага се отдалечава и забравя за намереното. ;)
#17
Публикувано: 17 July 2008 - 05:49 AM
Цитат
Апсо. Точно това ме притеснява: Да се храни по команда. Това ако не е отнемане на свобода... Май по-добре някое шамарче, отколкото подобно отнемане на индивидуалност.
[glow=red,2,300]В никакъв случай![/glow] Този метод, като метод исцяло исползват и при деца,менеджери и спортисти- ХОРА!
Важно- создаваш ситуация в която куче прави собствен избор- Своят Свободен Избор- и получава награда :->) Като тест или игра на компютер- улучи верната комбинация- печелиш, не продолжавай да търсиш. ;) За това в кликер-метод доверие е много важно, така куче ще знае че най накрая с теб то стигне до награда и ти ще й дадеш тази награда.

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#18
Публикувано: 17 July 2008 - 06:35 AM
Цитат
Ти си разбрала правилно. Куче трябва да знае че кога ти пипаш нейнота храна това никак нее лошо, а добро за нея. Ама не винаги, но никога не е по лошо! И за начало, виждам че твоето куче жадно до храна и започва да хваща тази храна не здравословно кога ти искаш да пипнеш тази храна. Исчакай кога куче се нахрани(няма вече храна в паничка), извади мацунката от паница и така да тя види сложи й още малко храна в нейната паничка и задържи ръка до края на паничка. Така за да куче свиква че твоята ръка не отнема. След няколко опита, ти даваш основна храна и оставяш ръка на ръба на паница, ако куче яде нормално без притеснение, вече можеш да пробваш да бъркаш в нейната храна.

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#19
Публикувано: 17 July 2008 - 06:37 AM

Кога човек взима ски- пьрво,той идва да се научи как да ходи на тях. Кога човек купува кола, то идва в училище да се научи как да кара тази кола. Но кога човек взима куче, вместо сам да научи как да общува със куче, той опитва да учи куче! Тотално объркана работа!

училище
#20
Публикувано: 17 July 2008 - 08:54 AM
Цитат
Точно това ме интересува и мен. Смятам, че за да имаме контакт, аз трябва да показвам на кучето не само кога съм доволна, а и кога съм недоволна.
Тоест кое в кликер метода замества корекцията?
С отвличане на вниманието работя много често, това ми върши работа за понижаване на дразнимостта към често срещан дразнител - храна на земята, велосипедисти, бягащи, деца, хора с торбички и бастуни.
Но искам да разполагам с инструмент в непозната, за първи път случваща се ситуация. Например кучето ми видя за първи път пуйка с пуйчета да му дефилират под носа, уау! Само здраво НЕ с плац след това спаси перушините ;D Нямаме време да чакаме доброто поведение да се случи, за да го поощрим, да измисляме стимули. Не можем предварително да отработваме среща с пуйки и т.н. И пет камиона с пържоли щяха да са му по-безинтересни.
Единственото, което му е ясно, е забраната.
- (5 Страници)
- 1
- 2
- 3
- >
- Последна »