Публикувано: 21 May 2010 - 11:13 AM
След като още на 04.05 бяхме изпратили Писмо до г-жа Фандъкова от името на "Град за отговорни хора", преди два дни получихме отговор с потвърждение за наш представител в раб. група по промените.
Днес отговорихме по следният начин (Н. Тошева е моя милост):
ДО:
ГОСПОЖА ЙОРДАНКА ФЪНДЪКОВА
Кмет на Столична Община
ул. Московска" №1
гр. София
ГОСПОЖА МАРИЯ БОЯДЖИЙСКА
Заместник-кмет Направление
Зелена система, екология и земеползване
Столична Община
ул. Московска" №33
гр. София
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ФАНДЪКОВА,
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО БОЯДЖИЙСКА,
Във връзка очакваните промени в действащата Наредба за придобиване, притежаване и отглеждане на домашни животни на територията на Столична община, бяхме изпратили до Вас ПИСМО с Вх. номер ххх.
Въз основа на Вашият отговор с номер ххх, с който одобрявате включването на представител на гражданска група Град за отговорни хора като обединяваща отговорни стопани на домашни любимци, за представител определяме Надина Иванова Тошева, ЕГН ххх, тел. ххх, която да участва в работната група.
Предлагаме внасяне на следните изменения в текущата Наредба:
1. Подобряване на контрола по спазване на Наредбата и взаимодействието с РВМС.
Мотиви: Поздравяваме СО за кампанията, която провежда от началото на 2010 г. за насърчаване на регистрацията на домашните кучета, както и за проверките, които извършва в столичните паркове. Предлагаме тези проверки да станат регулярни, за да имат необходимия ефект. Нашите впечатления са, че стопаните на кучета нямат принципни възражения срещу заплащането на такса и регистрацията, но масово не спазват задълженията си поради пълната липса на контрол досега.
Също така предлагаме да се извършват съвместни проверки за начина на отглеждане и спазване на разпоредбите от служители на двата контролни органа РВМС и СО, а при нужда с помощ от органите на реда. Така ще може да се обхване и голяма популация полу-стопанствени кучета (отглеждани в дворовете на складове, гаражи, строителни площадки), които към момента в зависимост от това кой орган извършва проверката се представят от отглеждащите ги или за тяхна собственост, или за безстопанствени, като така избягват всякакви възможни санкции и задължения. По наши наблюдения тази група е и основният източник на уличната популация бездомни кучета.
2. Подобряване на процедурата по регистрация на кучетата в общинските районни администрации
- Изискване на документ за придобиване, а за осиновени от улицата декларация за начина на придобиване
- Вписване на номера на микрочипа в общински регистър.
- Издаване на документ, удостоверяващ, че кучето е декларирано и таксата - платена. Този документ да бъде в удобен вид за носене на разходка (например карта)
- Информиране на общинските служители за реда и изискванията за регистрация на куче
Мотиви: В момента в различните райони на общината декларирането се извършва по различен начин, като в повечето случаи служителите не са наясно с процедурата и на гражданите се налага да проучват нормативната уредба и да им я разясняват. Номерът на микрочипа не се вписва в декларацията за притежаване на куче, което прави връзката между единния регистър на НВМС и общинската регистрация неосъществима, а на практика в общинската администрация се декларира неидентифицирано животно.
3. Определяне на такса за развъждане на кучета в размер от минимум 1000лв, от която да бъдат освободени членовете на киноложките клубове и федерации, които извършват развъдна дейност на чистопородни кучета.
Мотиви: Таксата трябва да се включи, за а бъде Наредбата в съответствие с Глава четвърта, Член 35, Алинеи пета и шеста от Закона за защита на животните. Необходими са мерки за обезкуражаване на повсеместното домашно размножаване на кучета в условия на свръхпопулация, създаваща нетърпимост и основателна тревога у гражданите. В перспектива считаме, че са необходими и мерки за ограничаване на безогледната, често нерегламентирана търговия с животни-компаньони, внасяни от ферми за домашни любимци в чужбина.
4. Разработване на методика за определяне на дадено куче за агресивно с помощта на експерти етолози.
Мотиви: Както в повечето европейски страни, трябва да се определи механизъм за определяне дали дадено куче е агресивно или не. Доказано е, че агресивното поведение у кучето не зависи по никакъв начин от неговата порода или големина подобни физически характеристики не могат да бъдат критерий за агресивност или опасност. Единствен такъв критерий може да бъде реален поведенчески тест, проведен по предварително описана методика от експерти в областта. За подобна практика Столична община със сигурност може да разчита на съдействие от киноложките среди.
5. Определяне на оградени места за разхождане на кучета с възможност за свободно пускане от повод.
Мотиви: Повсеместното нарушаване на забраната за пускане на кучетата от повод е свързана с това, че никъде и при никакви обстоятелства не е разрешена свободната им разходка. Ако съществуват места, където това е разрешено, стопаните ще се насочат към тях и ще бъдат лишени от оправдание за пускане на кучетата на други места. Обособяването на такива места няма да е трудно, тъй като не изисква голяма инвестиция. Считаме, че само при наличието на достатъчно такива места може да се настоява за рестрикции извън тях.
След като одобрите присъствието на нашия представител на обсъжданията на промените на Наредбата, молим за своевременна информация.
София, 21 май 2010г.
С уважение,
Надина Тошева